Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 93 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vznik a snižování emisí NOx
Boška, Michal ; Jecha, David (oponent) ; Chlápek, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá vznikem a eliminací emisí NOx, jejich vlivem na živou i neživou přírodu a charakterisktikou jednotlivých oxidů dusíku. Hlavní částí práce je teoretický rozbor mechanismů vzniku emisí NOx při spalovacích procesech a popsání nejpoužívanějších metod pro jeho snižování. Součástí práce je i citace legislativních nařízení upravujících problematiku NOx v České Republice.
Metody pro určování charakteristických parametrů procesů spalování na bázi experimentů a modelování
Bělohradský, Petr ; Klemeš,, Jiří (oponent) ; Žitný, Rudolf (oponent) ; Stehlík, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá možnými metodami pro určování a modelování charakteristických parametrů při spalování plynných paliv. Pozornost je věnována tvorbě oxidů dusíku a přenosu tepla z horkých spalin do stěn spalovací komory. Důležitou částí práce je vlastní experimentální činnost, která je zaměřena na provedení zkoušek dvou hořáků s potlačenou tvorbou oxidů dusíku. Cílem experimentální činnosti je obdržet data potřebná pro další zpracování a modelování. Práce prezentuje dvě metody, které je možné využít při modelování charakteristických parametrů spalování. Konkrétně se jedná o metodu založenou na statistickém zpracování dat a metodu založenou na výpočtové dynamice tekutin (Computational Fluid Dynamics, CFD). Na dvou vybraných zařízení (hořák s dvoustupňovým přívodem paliva, hořák s dvoustupňovým přívodem spalovacího vzduchu) jsou aplikovány tyto výpočtové přístupy za účelem prozkoumání konkrétních parametrů. První uvedený přístup zahrnuje podrobné plánování zkoušky hořáku před jejím vlastním provedením (stanovení cíle zkoušky, výběr vstupních faktorů, měřené veličiny a plánu experimentu) a následné statistické zpracování experimentálních dat. Naproti tomu druhý přístup založený na metodách CFD nabízí simulace jako alternativu k tradičním experimentálním metodám. Simulace spalování zahrnuje vytvoření výpočtové sítě modelu spalovacího zařízení, nastavení okrajových podmínek modelu, nastavení modelu proudění, modelu přenosu tepla a modelu chemické kinetiky. Výsledky simulací jsou porovnány s experimentálně získanými daty.
Technologie odstranění oxidů dusíku (NOx) ze spalin pro velká spalovací zařízení
Kučera, Jan ; Brummer, Vladimír (oponent) ; Jecha, David (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o možnostech aplikace vybraných metod pro odstraňování oxidů dusíků (NOx) ze spalin velkých spalovacích zařízení. V první části jsou popsány vybrané oxidy dusíku, jejich vlastnosti a je vysvětlena tvorba v průběhu spalování. Dále je sestaven výtah z aktuální právní legislativy upravující problematiku emisních limitů. V třetí části jsou představeny vybraná primární a sekundární opatření, která jsou široce používána. Důraz je věnován popisu selektivní katalytické (SCR) a nekatalytické redukce (SNCR). Závěrem je proveden základní návrh těchto technologií pro modelové spalovací zařízení. Je zde vypočítána spotřeba redukčního média a velikost objemu katalyzátoru pro zmíněné techniky. Součástí základního návrhu je odhad vybraných provozních a investičních nákladů.
Elektromobilita, současnost a vize
Valíček, Roman ; Kracík, Petr (oponent) ; Milčák, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je vytvořit přehled o současném a předpokládaném budoucím stavu elektromobility v České republice a to včetně analýzy možných vlivů tohoto rozvíjejícího se oboru na další odvětví, zejména energetiku a ekologii. Práce je rozdělena do několika úseků. První část je rešeršního charakteru a zabývá se nejprve obecnými poznatky souvisejícími s elektromobilitou a poté přechází v analýzu aktuální situace na našem území, ve které je detailněji rozebírána především problematika dobíjení elektromobilu a podpora elektromobility. Druhá část práce se zaměřuje na vliv nárůstu elektromobility na elektrizační soustavu a na emisní stopu elektromobilu. Tyto kapitoly jsou podloženy vlastními výpočty a na jejich konci je provedeno vyhodnocení získaných výsledků. V závěru jsou shrnuty dosažené poznatky a je okomentován nadcházející vývoj elektromobility v budoucnosti.
Zneškodňování spalin znečištěných NOx
Hanák, Libor ; Jecha, David (oponent) ; Dvořák, Radek (vedoucí práce)
Úvodní část diplomové práce nabízí přehled sekundárních metod zneškodnění NOX ze stacionárních zdrojů. Jsou zde uvedeny nejrozšířenější metody (SCR, SNCR), ale i metody méně časté či experimentální. Větší prostor je také věnován katalytické filtraci a především katalytickému látkovému filtru, na kterém budou prováděny experimenty. Jedna ze stěžejních částí práce je návrh nového mobilního experimentálního zařízení pro zkoušky katalytických filtrů ve formě keramických i látkových rukávců, ale i pouhých kusů látky. Zařízení má kompaktní rozměry, kvalitní systém měření a řízení a široké spektrum využití. Další devízou je rychlá montáž a snadné čištění. Tato jednotka, s názvem INTEQ II, tak může být využita přímo v provozech podniků i v laboratorních podmínkách. Důležitou součástí vývoje nové technologie je tvorba predikčního modelu, který umožňuje předpovídat chování a účinnost katalytických filtrů při různých podmínkách bez nutnosti mnoha experimentů. Tento model je rozpracován a připraven pro dokončení na základě získaných experimentálních dat nové jednotky. Jelikož do této doby neproběhla žádná měření na nové jednotce, je v této práci uveden pouze přehled plánovaných experimentů. Při návrhu zařízení i při plánování zkoušek se vycházelo ze zkušeností s provozem jednotky INTEQ I.
Způsoby snižování emisí oxidů dusíku
Šimeček, Radek ; Hudák, Igor (oponent) ; Bělohradský, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá metodami snižování emisí oxidů dusíku při průmyslovém spalování. V kapitole týkající se legislativy jsou shrnuty emisní limity pro stacionární zdroje znečišťování platné v České republice, dále jsou uvedeny legislativní prostředky ke snižování a monitorování hodnot emisí. Následuje přehled primárních a sekundárních metod pro omezení emisí NOx, včetně uvedení výhod a nevýhod jednotlivých metod. Závěrem je v software ChemCAD provedena simulace, demonstrující vliv teploty spalovacího vzduchu a recirkulace spalin na parametry spalování.
Technologie selektivní katalytické redukce
Kudlík, Michael ; Janoušek, Michal (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá technologií selektivní katalytické redukce. Technologie vznikla v důsledku zavádění přísných emisních limitů, kterých výrobci pomocí této technologie dosahují. První část práce je zaměřena na složení výfukových plynů, kde jsou rozebrány jednotlivé prvky a následně jsou zde uvedeny evropské emisní limity. Dále je práce zaměřena na způsoby snižování emisí vznětových motorů, kde je popsána funkce recirkulace výfukových plynů a funkce selektivní katalytické redukce. Poté jsou podrobně popsány vývojové systémy selektivní katalytické redukce. Závěrem je uvedeno použití či aplikace výrobců automobilů.
Vliv provozních parametrů spalování a konstrukčních parametrů nízkoemisního hořáku na charakteristické parametry spalovacích procesů
Nykodým, Jiří ; Hudák, Igor (oponent) ; Bělohradský, Petr (vedoucí práce)
Hlavní náplní práce bylo vyšetření vlivu provozních parametrů spalování (přebytek spalovacího vzduchu, poměr paliva na primárním stupni) a konstrukčních parametrů nízkoemisního hořáku (úhel sklonu sekundárních trysek, natočení sekundárních trysek vzhledem k ose hořáku) na tvorbu emisí NOx a CO, teplotu spalin, tvar, stabilitu a rozměry plamene, teploty v horizontální rovině symetrie spalovací komory a množství tepla odvedeného z horkých spalin do pláště spalovací komory. Vlastní experimentální činnost byla provedena v laboratoři Ústavu procesního a ekologického inženýrství, která je zaměřena na hořákové zkoušky. Pro zkoušky byl použit hořák se stupňovitým přívodem paliva. Na základě experimentálních dat byl vytvořen matematický model, který popisuje závislost NOx na provozních parametrech spalování a konstrukčních parametrech hořáku. Podle modelu s rostoucím přebytkem spalovacího vzduchu a rostoucím úhlem natočení sekundárních trysek klesá tvorba NOx. Dále byla změřena teplotní pole v horizontální rovině symetrie spalovací komory, kde při vyšším přebytku spalovacího vzduchu klesaly teplotní špičky plamene. Vyhodnoceno bylo také tepelné zatížení pláště spalovací komory po délce plamene pro vybraná nastavení. Výsledky ukazují, že s rostoucím množstvím spalovacího vzduchu se snižovala účinnost přenosu tepla do stěn komory.
Vliv vnitřní recirkulace spalin na charakteristické parametry spalování
Macenauerová, Tereza ; Skryja, Pavel (oponent) ; Bělohradský, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá zhodnocením vzniku emisí NOx a CO při procesu spalování za použití hořáku se stupňovitým přívodem paliva a s vnitřní recirkulací spalin. V teoretické části práce jsou popsané mechanismy vzniku NOx a metody používané pro zamezení jejich tvorby, případně pro jejich odstranění ze spalin. Teoretická část je doplněna legislativou emisních limitů NOx a CO pro stacionární zdroje, platných v České republice. V rámci zpracování tohoto tématu byly provedeny na zkušebně hořáků UPEI VUT v Brně spalovací zkoušky. Na základě vyhodnocení těchto experimentů byly za důležité parametry vedoucí k výraznému snížení NOx ve spalinách označeny: zavedení sekundárního paliva, rostoucí přebytek spalovacího vzduchu a použití nového zařízení pro zpětné nasávání spalin ze spalovacího prostoru umístěného ve vzruchovém kanálu hořáku. V textu jsou rovněž uvedeny závislosti teploty spalin, tepelných toků do stěn sekcí spalovací komory a teplotního rozložení v horizontální rovině symetrie spalovací komory na celé řadě parametrů. Tyto parametry zahrnovaly geometrii zařízení pro recirkulaci spalin, poměr primárního a sekundárního paliva, geometrii trysek pro přívod sekundárního paliva a jejich natočení vzhledem k ose hořáku, a přebytek spalovacího vzduchu.
Emise ze spalování zahradního odpadu
Kuznetsova, Oksana ; Poláčik, Ján (oponent) ; Baláš, Marek (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou produkce plynných a tuhých znečišťujících látek při spalování zahradního odpadu. Cílem bylo realizovat a zhodnotit experiment. Při vyhodnocení bylo zjištěno, že při spalování zahradního odpadu se vyprodukuje mnohonásobně víc emisí, než při spalování dřeva v kotli. Důvodem vysokých koncentrací emisí byly složení paliva a proces spalování. Dále byly zkoumané jemné tuhé částice v rozsahu 17,5–532,8 nm. V teoretické části byla vytvořena literární rešerše, která byla zpracována na základě české a zahraniční odborné literatury.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 93 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.